Kapselfibrose

Forschungsgruppe Kapselfibrose

Ziel unserer Forschungsgruppe ist es die Pathogenese der Kapselfibrose nach Silikonimplantation zu untersuchen und auf dieser Grundlage Methoden zur Therapie und Prävention zu entwickeln. Der Fokus liegt hierbei auf non- und minimal-invasiven Behandlungsmethoden mit direktem klinischen Bezug. Unter anderem konnten bereits extrakorporale Stosswellen sowie enzymatisch aktive Collagenasen experimentell effektiv eingesetzt werden und ihre klinische Translation ist Bestandteil aktueller Forschungsvorhaben.

Research group capsular contracture

Aim of our research group is to investigate the pathogenesis of capsular contracture after silicone implants and to find novel methods for therapy and prevention. Thereby, we focus on non- and minimal-invasive treatment options, which are close to clinical application. In this context, we successfully applied extracorporeal shockwaves and enzymatically active collagenases in an experimental setting. Translation of these findings into clinical practice is subject of our current projects.

Team
  • Cand.med. Yannick Diehm
  • Cand.med. Elena Porst
  • Cand.med. Judy Choi
 Projekte / Projects
  • Die Collagenase des Bakterium Clostridium histolyticum zur Therapie der strahleninduzierten Kapselfibrose nach Silikonimplantation
  • Doxycyclin zur Prävention von Collagenase-induzierten Hautschäden
  • Effekte der Collagenase des Bakterium Clostridium histolytikum auf Brustkrebszellen in-vitro und in-vivo

Projects

• The collagenase of bacterium clostridium histolyticum for therapy of irradiation-induced capsular contracture after silicone implants.
  • Doxycyclin for prevention of collagenase-induced skin damage.
  • Effects of the collagenase of bacterium clostridium histolyticum on breast cancer cells in-vitro and in-vivo.
 Kooperationspartner / Collaborators
  • Bohdan Pomahac, M.D., Harvard Medical School, Boston, USA
  • Prof. Dr. Martin Berger, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg
  • Prof. Dr. Thomas Henzler, Universitätsmedizin Mannheim (UMM), Mannheim
  • Endo Pharmaceuticals, Pennsylvania, USA
  • Callaghan Innovation, New Zealand
 Publikationen / Publications
  • Long-term Effects of the Collagenase of the Bacterium Clostridium Histolyticum for the Treatment of Capsular Fibrosis after Silicone Implants
    S Fischer, Y Diehm, T Henzler, MR Berger, J Kolbenschlag, A Latz, EM Bueno, C Hirche, U Kneser, B Pomahac
    Aesthetic Plastic Surgery, 2017, 41(1), 211-20
  • Efficacy and Safety of the Collagenase of the Bacterium Clostridium Histolyticum for the Treatment of Capsular Contracture after Silicone Implants: Ex-vivo Study on Human Tissue
    S Fischer, C Hirche, Y Diehm, K Nuutila, J Kiefer, E Gazyakan, EM Bueno, T Kremer, U Kneser, B Pomahac
    PLoS ONE, 2016 May 27;11(5):e0156428. doi: 10.1371/journal.pone.0156428
  • Silicone implants with smooth surfaces induce thinner but denser fibrotic capsules compared to those with textured surfaces in a rodent model
    S Fischer, C Hirche, M Reichenberger, S Mukundan, J Kiefer, Y Diehm, M Alhefzi, E Bueno, U Kneser, B Pomahac
    PLOS one, 2015 Jul 7;10(7):e0132131. doi: 10.1371/journal.pone.0132131. eCollection 2015
  • The Collagenase of the Bacterium Clostridium Histolyticum for the Treatment of Capsular Fibrosis after Silicon Implants
    S Fischer, T Hirsch, Y Diehm, J Kiefer, EM Bueno, M Kueckelhaus, T Kremer, C Hirche, U Kneser, B Pomahac
    Plast Reconstr Surg. 2015 Nov;136(5):981-9. doi: 10.1097/PRS.0000000000001698
  • Multiple Extracorporeal Shock Wave Therapy degrades Capsular Fibrosis after Insertion of Silicone Implants
    S Fischer, W Mueller, M Schulte, J Kiefer, C Hirche, S Heimer, E Koellensperger, G Germann, M Reichenberger
    Ultrasound Med Biol. 2015 Mar;41(3):781-9. doi: 10.1016/j.ultrasmedbio.2014.10.018. Epub 2015 Jan 22.

Leiter Forschungsgruppe Kapselfibrose